Kan EMDR toegepast worden op belemmerende gedachten?

Vraag

Hoi Jim,

Kun je op een belemmerende gedachte EMDR krijgen? Ik heb een gedachte die mij al 30 jaar lastigvalt. Deze gedachte is ontstaan na een nare ervaring thuis. Veel van die nare ervaring is al met EMDR goed behandeld.

De gedachte: o jee, ik ben alleen en wat moet ik nu gaan doen?, zet mijn systeem aan. Ik geloof die gedachte dus nog steeds, terwijl ik weet dat het maar een gedachte is.

Het zorgt voor patronen en nare gevoelens. Ik ben gaan analyseren en gaan piekeren. Ik ga nu naar een psycholoog en we hebben eenmaal EMDR erop gedaan. Dit was heel intensief. Ik ging van 10 naar 8.

Zou het kunnen: EMDR op gedachten? Ik wil zo graag weer leven in plaats van overleven.

Hartelijk dank.

Antwoord

Hey D.,

Ja, EMDR (oftewel: Eye Movement Desensitization and Reprocessing) kan inderdaad worden toegepast op belemmerende gedachten, vooral als deze zijn ontstaan door traumatische ervaringen. In jouw geval lijkt de gedachte: o jee, ik ben alleen en wat moet ik nu gaan doen?, sterk verbonden te zijn met een nare ervaring uit het verleden. Hoewel je al veel hebt bereikt met EMDR, kan het zijn dat deze specifieke gedachte nog steeds diepe emotionele reacties oproept, zoals angst en piekeren.

Het is mogelijk en vaak effectief om EMDR te richten op specifieke belemmerende gedachten. Deze gedachten zijn vaak gekoppeld aan onverwerkte emoties en trauma’s, en EMDR kan helpen om de emotionele lading die aan deze gedachten verbonden is, te verminderen. Dat je na één intensieve EMDR-sessie een afname van de intensiteit van 10 naar 8 hebt ervaren, is sowieso een goed teken van vooruitgang. Hoewel het proces soms tijd en meerdere sessies kan vereisen, is het bemoedigend dat je al een positieve verandering hebt opgemerkt.

Mijn advies: blijf je proces volgen met je psycholoog. Deze kan je begeleiden en helpen beoordelen hoeveel sessies je nodig hebt en hoe je het beste kunt omgaan met de intensiteit van de behandelingen. Naast EMDR kunnen ook andere therapeutische technieken nuttig zijn, zoals ACT, mindfulness en ontspanningstechnieken. Deze kunnen bijdragen aan het verminderen van angst en het bevorderen van een gevoel van aanwezigheid in het moment.

Het is begrijpelijk dat je graag weer wilt leven in plaats van overleven. Blijf je zorgen en vooruitgang delen met je psycholoog, en wees geduldig met jezelf tijdens dit proces. EMDR kan een krachtig hulpmiddel zijn, maar het vergt tijd en inspanning om diepgewortelde gedachten en gevoelens te verwerken. Met doorzettingsvermogen en de juiste ondersteuning kun je blijven werken aan het verminderen van de impact van deze belemmerende gedachte op je leven.

Hope this helps!

Greetz Jim

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.